Publicat pe

Calciu

Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Odata cu inaintarea in varsta, scheletul are de suferit, mai ales dupa intrarea la menopauza si dupa scaderea productiei de estrogen. Desi nu vei putea elimina definitiv riscul aparitiei osteoporozei, cu ajutorul unei alimentatii echilibrate si al sportului vei preveni pe cat posibil preveni aceasta problema.

In dieta nu trebuie sa existe prea multe proteine, mai ales dintre cele animale, caci ele distrug echilibrul sanguin. In plus, nici mancarea foarte sarata nu iti va face bine. Un studiu arata faptul ca femeile care consuma 9 grame de sare pe zi pierd cu 42 de muligrame de calciu mai mult decat cele care se opresc la doua grame de sare.

Prea mult alcool strica din multe puncte de vedere, el lovind si in santatea oaselor. Acesta interfereaza cu abilitatea corpului de a procesa calciul si vitamina D si creste pierderea cantitatea de magneziu pierduta din organism. In plus, la femei, excesul de alcool duce la tulburari ale ciclului menstrual, ceea ce este un prim pas spre osteoporoza.

Cafeina trebuie si ea consumata cu moderatie. Un studiu suedez facut pe 31.000 de femei cu varste cuprinse intre 40 si 76 de ani arata ca mai mult de 4 cani de cafea pe zi au ca urmare un risc mai mare de a dezvolta osteoporoza. Asta se intampla deoarece cafeina creste cantitatea de calciu eliminata prin urina.

Semnele carentei de calciu: deoarece calciul este responsabil cu transmiterea influxurilor nervoase, cel mai pertinent semnal al carentei acestui mineral este aparitia unei senzatii de amorteala sau furnicaturi la nivelul membrelor, precum si contracturi musculare (asa-numitii cârcei). Formele mai avansate ale lipsei de calciu se traduc în tulburari de ciclu menstrual, dar mai ales în osteoporoza, carii dentare, unghii si par friabil, oboseala generalizata. În cazul lipsei severe de calciu apar palpitatii, o stare permanenta de iritabilitate psihica, senzatia de lipsa de aer, insomnii, lentoare în vindecarea ranilor, tulburari de dinamica sexuala la barbati si frigiditate la femei. La rândul lor, copiii au de suferit pe termen lung daca se confrunta cu lipsa de calciu deoarece aceasta carenta atrage dupa sine rahitismul si tulburari de crestere.

Rezervoare naturale de calciu: laptele si derivatele sale, cerealele, galbenusul de ou, soia, fasolea, mazarea, apa minerala.

Corpul uman contine in jur de 1-2 kilograme de calciu, 99% din acesta aflandu-se in dinti si oase. Impreuna cu alte minerale, calciul intareste fibrele care formeaza sistemul osos. Este bine sa consumi cat mai multe produse lactate, conopida, spanac, sardine, somon si altele bogate in calciu.

Nutrientul previne formarea cheagurilor de sange, imbunatateste comunicarea intre neuroni si previne contractiile necontrolate ale muschilor.

Nu ai de ce sa-ti faci griji daca ai intoleranta la lactoza, caci poti opta pentru alt tip de alimente, precum portocalele.

Tinteste pentru 1.000-2.000 de miligrame de calciu pe zi, echivalentul urmatoarelor portii de mancare: o cana de iaurt degresat, un pahar de lapte degresat si o portie de spanac si somon la conserva.

Spanacul si varza contin si calciu oxalat, un tip de sare care face calciul sa fie mai greu absorbit de catre corp. De aceea, este bine sa le asociezi cu produse bogate in vitamina C, pentru o mai buna absorbtie.

Suplimente de calciu:

În general, o alimentatie echilibrata, bogata în alimente care contin calciu, asigura necesarul organismului, însa în cazul persoanelor care deja sufera de anumite boli, suplimentele de calciu sunt obligatorii; e vorba de cei afectati de spasmofilie, astenie, nervozitate, dificultati de concentrare, dureri frecvente de cap, hemoragii prelungite, tulburari produse de menopauza. Dar, cea mai mare nevoie de calciu o au copiii si adolescentii, precum si femeile în perioada sarcinii. În farmacii exista o gama deosebit de variata de suplimente de calciu, dar orientarea catre un anumit produs si dozele de administrare e bine sa fie facute de catre medic.

Osteoporoza este o afectiune de care se tem majoritatea femeilor trecute de prima tinerete, dar nici barbatii nu sunt feriti de ea. Oasele isi pierd rezistenta, devin fragile si persoana in cauza este mult mai predispusa la fracturi.

Atentie!

Pentru a fi asimilat de organism si folosit eficient în procesul metabolic, calciul are nevoie de asocierea cu alte câteva vitamine si minerale: vitamina D – a carei sinteza se face spontan prin expunerea la soare; vitamina A – “ascunsa” în special în catina si legumele colorate în galben-portocaliu (morcovii, de exemplu); vitamina C – depozitata îndeosebi în macese, citrice, patrunjel si alte zarzavaturi verzi; magneziu.

Exista persoane la care carenta de calciu nu are drept cauza alimentatia deficitara, ci faptul ca organismul lor nu reuseste sa asimileze acest mineral în cantitati suficiente. Totusi, cercetarile medicale au evidentiat ca persoanele care includ în alimentatia lor zilnica lapte si produse lactate, precum si legume si fructe proaspete, asimileaza mult mai bine calciul. In cazul în care organismul este “rebel” fata de asimilarea calciului, sunt necesare suplimente farmaceutice.

Bombardarea organismului cu calciu în exces are si ea efecte negative. Riscul este legat de instalarea unei hipercalcemii, care îsi face simtita prezenta prin greata, varsaturi, lipsa poftei de mâncare, constipatie, dureri musculare si de cap, scaderea ritmului cardiac si, în timp, prin aparitia de calculi renali.

Suplimentele de calciu (pastile) nu se iau niciodata împreuna cu cele de fier, deoarece calciul blocheaza asimilarea fierului; în schimb, calciul s

(32)


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •