Publicat pe

Vitamina B3

Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vitamina B3 este una din cele 8 vitamine B. De asemenea, este cunoscut sub numele de niacina (acid nicotinic) și are 2 alte forme, niacinamida (nicotinamida) și inozitol hexanicotinat, care au efecte diferite de niacina.

Toate vitaminele B ajuta organismul sa converteasca produsele alimentare (glucide) in combustibil (glucoza), care este utilizat pentru a produce energie. Aceste vitamine B, adesea menționate ca vitamine din complexul B, ajuta, de asemenea, corpul sa foloseasca grasimile și proteinele. Complexul de vitamine B este necesar pentru o piele, par, ochi, și ficat sanatoase. Ele ajuta, de asemenea, funcția sistemului nervos în mod corespunzător.

Niacina, de asemenea, ajuta organismul sa produca diferiti hormoni legati de sex si de stres, în glandele suprarenale și alte părți ale corpului. Niacina ajută la îmbunătățirea circulației.

Toate vitaminele B sunt solubile în apă, ceea ce înseamnă că organismul nu le stocheaza.

Se pot satisface toate nevoile corpului de vitamina B3 prin dieta. Alcoolismul este principala cauza de deficit de vitamina B3.

Simptomele de deficit ușor includ indigestie, oboseala, afte, varsaturi si depresie. Deficitul sever poate provoca o afecțiune cunoscută sub numele de pelagra. Pelagra se caracterizează prin piele crăpata, solzoasa, dementa si diaree. Acesta deficienta este în general tratata cu o dietă nutrițională echilibrată și suplimente de niacina. Deficitul de niacina, de asemenea, poate cauze senzatia de arsură în gură și o umflare a limbii de culoare rosu deschis.

Doze foarte mari de vitamina B3, disponibile pe baza de prescriptie medicala, au fost studiate pentru a preveni sau ameliora simptomele următoarelor condiții. Cu toate acestea, in doze mari niacina poate fi toxica. Nu trebuie să luați doze mai mari decât doza zilnică recomandată cu excepția recomandarii si medicului. Cercetatorii incearca sa determine daca inozitolul hexanicotinat are beneficii similare, fara efecte secundare grave, dar până acum rezultatele sunt preliminare.

Conditii si afectiuni in care vitamina B3 este de ajutor

Colesterol ridicat

Niacina – dar nu niacinamida – a fost folosita din anii 1950 pentru a încerca reducerea colesterolului LDL (“rau”), și trigliceridelor (grăsimi) din sange. Cu toate acestea, efectele secundare pot fi neplacute si chiar periculoase. Doze mari de niacina duc la înroșirea pielii, tulburări gastrice (care dispar de obicei in cateva saptamani), dureri de cap, amețeli și vedere încețoșată. Există un risc crescut de afectare a ficatului. O formă de niacina cu eliberare prelungita reduce înroșirea feței, dar utilizarea sa pe termen lung este asociata cu leziuni hepatice. În plus, niacina poate interacționa cu alte medicamente care scad colesterolul (vezi “Interacțiuni posibile”). Tu nu ar trebui să se ia niacina, in doze mari, fără supravegherea medicului.

Ateroscleroza si boli de inima

Într-un studiu, oamenii cu boli de inima existente au încetinit progresia aterosclerozei prin luarea de niacina, împreună cu colestipol. Ei au avut mai putine atacuri de cord si decese, de asemenea.

Într-un alt studiu, persoanele cu boli de inima si colesterol ridicat, care au luat niacina, împreună cu simvastatina au avut un risc mai mic de a avea primul atac de cord sau accident vascular cerebral. Riscul de deces a fost de asemenea mai mic. Într-un alt studiu, barbatii care au luat niacina păreau sa reduca riscul de a avea un al doilea atac de cord, deși nu de a reduce riscul de deces.

Diabet

Unele dovezi sugereaza ca niacinamida (dar nu niacina) ar putea ajuta la întârzierea momentului în care va trebui să se ia insulina in diabetul zaharat de tip 1. În diabetul zaharat de tip 1, sistemul imunitar al organismului ataca eronat celulele din pancreas care fac insulina, si în cele din urmă le distruge. Niacinamida poate ajuta la protejarea acestor celule pentru un timp, dar sunt necesare mai multe cercetari pentru a sti sigur.

Cercetatorii au analizat, de asemenea, daca la doze mari de niacinamida s-ar putea reduce riscul de diabet zaharat de tip 1 la copii cu risc de boala. Un studiu a constatat că a făcut-o, dar un altu,l mai mare, a constatat că nu a protejat împotriva dezvoltarii de diabet zaharat de tip 1. Sunt necesare mai multe cercetari pentru a ști sigur.

Efectul niacinei asupra diabetului de tip 2 este mult mai complicat. Persoanele cu diabet zaharat de tip 2 au un nivel ridicat de grăsimi și colesterol in sânge. Niacina, de multe ori împreună cu alte medicamente, poate reduce aceste niveluri. Cu toate acestea, niacina poate ridica, de asemenea, nivelul de zahar din sange, ceea ce este deosebit de periculos pentru cineva cu diabet zaharat. Din acest motiv, personele cu diabet zaharat ar trebui să ia niacina numai atunci când sunt instruite în acest sens de către medicul lor, și ar trebui să fie monitorizate cu atenție pentru a controla nivelul de zahăr din sânge.

Osteoartrita

Un studiu preliminar a sugerat că niacinamida poate ameliora simptomele de artrita, inclusiv creșterea mobilității articulare și reducerea cantității de medicamente anti-inflamatoare nesteroidiene (AINS) necesare. Sunt necesare mai multe cercetari.

Alte conditii

• Boala Alzheimer – Studiile pe populatie arata ca persoanele care primesc niveluri mai ridicate de niacina in dieta lor, au un risc mai mic de boala Alzheimer. Cu toate acestea, nu exista studii care sa fi evaluat suplimentarea cu niacina.

• Cataracta – Un studiu de populatie a constatat ca persoanele care au primit multa niacina din dieta lor au avut un risc mai mic de a dezvolta cataracta.

• Afectiuni ale pielii – Cercetatorii studiaza formele topice de niacina ca tratamente pentru acnee rozacee, imbatranire si prevenirea cancerului de piele, deși este prea devreme pentru a ști dacă acestea sunt eficiente.

• Cercetatorii studiaza, de asemenea, utilizarea de vitamina B3 in tratarea ADHD, migrene, amețeli, depresie, rău de mișcare și dependența de alcool. Dar nu există nici o dovadă că aceasta ajută la tratarea oricarei dintre aceste condiții.

Surse alimentare:

Cele mai bune surse alimentare de vitamina B3 se gasesc in sfecla, drojdie de bere, ficat de vita, rinichi de vită, pește, somon, pește-spadă, ton, seminte de floarea soarelui și alune. Pâinea și cerealele sunt, de obicei, imbogatite cu niacina. În plus, alimentele care contin triptofan, un aminoacid pe care corpul il converteste în niacina includ carne de pasăre, carne rosie, oua, si produse lactate.

Forme disponibile:

Vitamina B3 este disponibile în mai multe forme diferite de suplimente: niacinamida, niacina, și inozitol hexaniacinat. Niacina este disponibila sub formă de comprimate sau capsule în formula obisnuita și cu eliberare prelungita. Comprimatele și capsule cu eliberare prelungita pot avea mai putine efecte secundare decat forma obisnuita. Indiferent de ce formă de niacina se utilizeaza, medicii recomanda efectuarea periodica de teste funcționale hepatice atunci când se utilizează doze mari (peste 100 mg pe zi) de niacină.

(9)


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Publicat pe

Vitamina B6

Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Vitamina B6 mai este cunoscuta si sub numele de piridoxină.

Vitamina B6, este o vitamina solubila in apă. Aceasta înseamnă că aveţi nevoie de ea în fiecare zi, pentru că nu poate fi stocata în organism.

Ar trebui sa obtineti vitamina B6 din dieta zilnica, astfel:

1-4 mg pe zi pentru bărbaţi

1,2 mg pe zi, pentru femei

Vitamina B6 are un număr important de funcţii:

– cu ajutorul B6, organismul poate utiliza si depozita energia din proteinele şi carbohidraţii găsiti în alimente

– ajută la formarea hemoglobinei (substanţa care transportă oxigenul din sange catre celule)

Utilizarea unor mari cantităţi de vitamina B6 (mai mult de 200 mg pe zi), sau luarea unor cantitati peste normal o perioadă indelungata, poate conduce la pierderea senzaţiei / simturilor periferice în braţe şi picioare, asa numita neuropatie periferică. Totusi, aceste simptome sunt reversibile, cu exceptia cazului in care s-au luat cantităţi mari de vitamina B6 mai mult de câteva luni, caz in care efectul este ireversibil.

Piridoxina clorhidrat este fotosensibila şi se degradeaza încet atunci când este expusa la lumină.

Piridoxina se găseşte în carnea de pui (4,2 mg / kg), peşte, ficat, rinichi, carne de porc, ouă (1,1 mg / kg), lapte, germeni de grau (11,5 mg / kg) şi drojdie de bere (25 mg / kg). Alte surse includ orez brun (5,5 mg / kg), soia (6,3 mg / kg), ovăz, boabe de grâu, arahide şi nuci (7,3 mg / kg). Depozitarea pe termen lung, conservarea, prăjirea şi prelucrarea produselor alimentare poate distruge piridoxina. Fierberea reduce conţinutul de piridoxina din alimente, din cauza pierderilor în apă.

Vitamina B6 se gaseste in: banane, varza alba, porumb, peşte, orz, soia, orez brun, tărâţe de grâu.

(5)


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •