Publicat pe

Tocoferolul (Vitamina E) – Vitamina fertilitatii

Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

La vitamina E: proprietà e beneficiTocoferolul, Vitamina E sau vitamina fertilitatii, este indispensabila membranelor celulare. Incetineste imbatranirea celulelor si poate fi asimilata din uleiurile vegetale, alune, dar si oua sau carne.
In organismul animal se gaseste in: ficat, placenta, pancreas, splina, tesutul adipos, suprarenale si hipofiza.
Termenul de vitamina E descrie un grup de opt antioxidanţi. Există patru tocoferoli (alfa, beta, gama şi delta) şi patru tocotrienoli (alfa, beta, gama şi delta). Cele opt forme de vitamina E au diferite nivele de activitate biologică.
Cea mai importantă formă de vitamina E este alfa tocoferolul, acesta fiind forma ce se găseşte în concentraţia cea mai mare în sânge şi ţesuturi. Nivelul de vitamina E din sânge depinde de ficat.
Ficatul preia formele de vitamina E absorbite la nivelul intestinului subţire, apoi secretă preferenţial alfa tocoferol şi metabolizează şi elimină celelalte forme de vitamina E. Acesta este şi motivul pentru care alfa tocoferolul se găseşte în concentraţii mult mai mari decât celelalte forme.
Vitamina E este un antioxidant liposolubil ce protejează organismul de acţiunea radicalilor liberi. Cercetătorii încearcă să stabilească dacă limitarea producerii de radicali liberi prin intermediul vitaminei E poate preveni diferitele afecţiuni cauzate de aceştia.
Vitamina E este foarte importantă şi pentru activitatea sistemului imunitar, exprimarea genelor şi dilatarea vaselor de sânge. Alfa tocoferolul împiedică oxidarea lipoproteinelor LDL şi formarea de compuşi ce pot produce diferite afecţiuni cardiovasculare.
În momentul în care o moleculă de vitamina E neutralizează un radical liber, aceasta se inactivează şi îşi pierde capacitatea antioxidantă. Datorită reţelei de antioxidanţi, vitamina E este regenerată prin acţiunea altor antioxidanţi ca vitamina C.
De asemenea, vitamina E face parte din sistemul defensiv al pielii împotriva radicalilor liberi, protejând pielea de efectele radiaţiilor UV.
Este rezistenta la lumina si caldura, dar este oxidata de uleiurile rancede. Sub forma oxidata are actiune antioxidanta asupra lipidelor si a vitaminei A
O altă formă de vitamina E ce a captat atenţia cercetătorilor este gama tocoferolul (gama tocopherol), forma care deşi se găseşte în alimente în cantităţi mai mari decât celelalte forme, în sânge şi ţesuturi concentraţia este de până la 10 ori mai mică decât cea a alfa tocoferolului.vitamina E y aceite
Câteva studii de mici dimensiuni au arătat că gama tocoferolul şi seleniul reduc riscul de cancer de prostată. Momentan se desfăşoară studii ce au ca scop determinarea importanţei gama tocoferolului.
In vreme ce alfa-tocoferolul (pe care il regasim in uleiul de masline sau cel de floarea-soarelui) poate combate durerile menstruale, artrita, cataracta si intareste sistemul imunitar, gamma-tocoferolul are o reputatie „proasta”. Uleiul de soia, cel de rapita si de porumb, bogate in vitamina E, ar putea favoriza aparitia infectiilor pulmonare, Cercetatorii au observat ca oamenii cu un nivel mare de gamma-tocoferol (aflat in uleiul de soia, cel de rapita si de porumb) prezinta o activitate pulmonara redusa cu 10 pana la 17%.
Cercetatorii de la Universitatea din Helsinki au aratat ca vitamina E nu are niciun efect asupra riscului de pneumonie la marea majoritate a populatiei, insa ca aceasta poate avea efecte benefice sau nefaste, in functie de stilul de viata al pacientului.
Studiul publicat in revista „Clinical Epidemiology”, realizat de dr. Harri Hemila si prof. Jaakko Kaprio a fost efectuat pe peste 29.000 de persoane, dintre care aproape 900 au facut pneumonie. S-a constatat ca la nefumatorii care fac sport, riscul de aparitie a pneumoniei a scazut cu 69% dupa ce au luat vitamina E. In schimb, pentru fumatorii sedentari, riscurile cresc cu 79% in cazul in care iau suplimente cu vitamina E.

Doza zilnică recomandată de vitamina E

Până în anul 2000, DZR de vitamina E a fost de 8 mg/zi la femei şi 10 mg/zi la bărbaţi. După anul 2000, aceasta a fost revizuită în funcţie de vârstă şi starea de sănătate. Chiar dacă a fost revizuită în creştere, mulţi oameni de ştiinţă susţin că aceasta este încă prea mică şi că este valabilă doar pentru prevenirea deficienţei de vitamina E şi nu şi pentru prevenirea afecţiunilor cronice şi îmbunătăţirea stării de sănătate.

Excesul de vitamina E

Studii recente au arătat că această vitamină (din suplimente) creşte riscul de apariţie a cancerului de prostată şi a afecţiunilor cardiace.
Au fost observate alte câteva efecte negative ale vitaminei E, dar doar în cazul folosirii suplimentelor alimentare. Cel mai important efect este împiedicarea coagulării sângelui şi pe baza acestuia a fost stabilită şi doza maximă admisă. Studiile efectuate până în prezent au fost de scurtă durată, iar efectele pe termen lung nu se cunosc. Exista doctori care pentru reducerea riscului de hemoragie recomandă o pauză de o lună înainte de intervenţii chirurgicale.
În cazul copiilor, suplimentele ce conţin vitamina E sunt foarte periculoase şi trebuie consumate doar sub supravegherea unui specialist.
Avitaminoza E, produce o scadere a sintezei de ATP oxidatiile tisulare fiind stanjenite, modificari in fibrele musculare, nervoase si conjunctive, cu tulburari circulatorii afectand functia de reproductie. In muschi si cord apar leziuni degenerative si necrozarea lor. Scade continutul in creatina a muschilor si creste excretia ei renala. In tesutul conjunctiv apar edeme din cauza permeabilitatii mari a vaselor sangvine cu tulburari de irigare mai ales la nivelul uterului.
Acestea determina in consecinta subnutritia si reabsorbtia fatului. La masculi apar leziuni degenerative la nivelul epiteliului germinativ si tesutul interstitial al testicolului, spermatozoizii isi pierd mobilitatea, masculul nu manifesta dorinta de impreunare.
Uleiul de peste, consumat in cantitati mari, timp de cateva luni poate produce deficienta de vitamina E si poate duce la toxicitate produsa de vitaminele A sau D.
La vitei, purcei, miei si pui in lipsa vitaminei apare boala „muschilor albi” manifestata prin miodistrofie leziuni la nivelul muschilor striati ca si in cazul carentei de sodiu

Surse de vitamina E

Principalele surse sunt uleiurile vegetale (măsline, floarea soarelui etc.), alunele, migdalele, cătina şi avocado.Vitamin_E
Suplimentele alimentare sunt o sursa importantă de vitamina E, dar nu trebuie folosite cele ce conţin cantităţi foarte mari pentru că pot avea efecte adverse. Trebuie folosite doar cele ce conţin maximum 30 UI/capsula.
Forma naturală de alfa tocoferol este d-alfa tocoferol iar forma sintetică este dl-alfa tocoferol. Forma sintetică are doar 50% din activitatea biologică a formei naturale. Suplimentele alimentare pot conţine ambele forme de tocoferol, dar sunt indicate suplimentele ce conţin doar forma naturală.
Nu luati permanent suplimente, mai faceti si pauze (chiar daca mici) pentru ca puteti ajunge la hipervitaminoze.
Creme pe baza de vitamina E si zinc se pot folosi pentru a calma mancarimile (cu diverse rezultate), insa cele mai eficiente sunt medicamentele antihistaminice.
Cicatricile se formeaza cand pielea sufera o trauma. Unele dispar, in timp, insa exista si cicatricile de la arsuri sau acnee, care persista. Vitamina E protejeaza pielea impotriva arsurilor si promoveaza producerea colagenului. Aceasta accelereaza vindecarea pielii in urma unei accidentari.
Aceasta vitamina este unul dintre principalele ingrediente folosite in producerea unor creme de fata, lotiuni sau seruri.
Un prim beneficiu al aplicarii vitaminei E pe piele este decolorarea cicatricilor. In primul rand achizitionati capsule de vitamina E de la o firma cunoscuta pentru a nu risca.
Cel mai bine este sa o aplicati noaptea, pentru a avea timp sa penetreze pielea. In primul rand, este necesar sa curatati foarte bine zona in care se afla cicatricea, pentru a elimina murdaria. Nu uitati! Daca nu ati folosit niciodata vitamina E, faceti un test pentru a evita problemele legate de o eventuala alergie.
Vitamina E este foarte eficienta si la vindecarea cicatricilor lasate de acnee.
Reteta (Cum faci rost de Vitamina E?): dintr-un sfert de cescuta de seminte de floarea soarelui, dintr-un sfert de cescuta de germeni de grau care pot fi mancati cu iaurt, dintr-o lingurita de ulei vegetal, din ardei grasi rosii, fasole si legume cu frunze verzi (spanac, broccoli).

(15)


Raspandeste cu incredere
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •